050-8642138 nissim@dr-geron.com

ניתוחים להרזיה תופסים חלק יותר ויותר נכבד בטיפול בהשמנת יתר חמורה בעולם כולו וכך גם בישראל. יחד עם זאת התפיסה הרווחת כי ניתוחים הם פתרון קסם להורדה במשקל או שהינם הבחירה באופציה הקלה לירידה במשקל אינה נכונה. מחקרים מראים כי 20-30% מהמנותחים עולים במשקל בטווח של 10 שנים מהניתוח.
מה יעלה את סיכויי ההצלחה?

  • ההבנה שהעבודה הקשה היא בידיו של כל אחת ואחד. עבודה זו צריכה להתחיל עם המחשבה הראשונה על הפנייה לניתוח ולהמשיך אח"כ לאורך השנים.
  • ההבנה כי הצלחה וכישלון אינם מקריים וכי הניתוח הוא רק אמצעי עזר, כמו קביים הזקוקים להכוונה.
  • וההכרה שהמילה דיאטה אינה האויב ואינה מתארת מצב של רעב, הימנעות וסבל אלא מתארת בחירה באכילה נכונה ובריאה המשלבת מגוון של מזונות ומקדמת איכות חיים.

שלבים שכדאי לעבור בדרך לניתוח ולאחריו

שלב ראשון: ניפוץ הפנטזיה
החלום: להתעורר רזה
המציאות: בחודש הראשון לאחר הניתוח הירידה הממוצעת היא של 8-15% מהמשקל ואח"כ קצב הירידה הולך ומתייצב. חשוב להבין כי הגוף עובר זעזוע בתהליך של ירידה כל כך גדולה ומהירה במשקל (ולכן נפוצות בעיות כמו נשירת שיער, עצירות ותחושת קור מוגברת), לכן ישנו יתרון בריאותי להתמתנות עם הזמן בקצב הירידה במשקל. במרבית המקרים מרבית הירידה במשקל תתרחש עוד לפני שתסתיים השנה הראשונה לניתוח (פרט לניתוח טבעת בו הירידה היא יותר הדרגתית).

שלב שני: הכנה טובה 
החלום: לעשות את הניתוח עכשיו, כמה שיותר מהר
המציאות: לתהליך ההכנה לניתוח ישנה השפעה גדולה על הצלחתו.
תהליך ההכנה בחלקו הוא שלב של חשבון נפש.  זהו הזמן לעצור, לעשות חושבים ולענות על שאלות כמו – מה בכוחות האישיים שלי יתמוך בכך שהפעם אצליח לכל החיים? מהם המשאבים האישיים / משפחתיים / סביבתיים שיתמכו בי בשינוי? על מה אני הולך לוותר לצורך קידום השינוי? מה המטרה שלי? שאלות אלו ורבות אחרות עוזרות לכוון את המחשבות להצלחה ולפעולה.
בנוסף תהליך ההכנה צריך לכלול גם בירור על האופציות הניתוחיות הקיימות (ידע = כוח), היתרונות והחסרונות של כל ניתוח, בירור רפואי מקיף ושיחה עם דיאטנית ועם עובדת סוציאלית.

שלב שלישי: קביעת מטרות ריאליות
החלום: להגיע למידה 36.
המציאות: ניתוח מביא לירידה ממשקל נוכחי של כ -30-40% או לירידה של  כ 60-70% מעודף המשקל.
קשה לחזות מה יהיה המשקל אליו כל אחד יגיע, וברור שישנם גורמים רבים המשפיעים על כך, החשיבות העיקרית היא לצאת מההשוואה לאחרים או לטבלאות המשקל התקין ולהציב יעדים ריאליים שיתמכו בשינוי. יעד שלא ניתן להגיע אליו הוא אחד הגורמים המרכזיים לכישלון עקב תחושת התסכול המתמשכת שהוא מייצר.
מטרות ריאליות צריכות לכלול תפיסה יותר רחבה של איכות חיים ושביעות רצון והן צריכות לא להישען על שינויים בתחומים שונים. וכמובן חשוב לזכור כי שינוי במשקל לא בהכרח ישנה את כל החיים, לכך צריך עוד כמה דברים…

שלב רביעי: התחלה בשינויים קטנים עוד לפני הניתוח
החלום: לחגוג לפני הניתוח
המציאות: כחלק מההכנה לניתוח רצוי לרדת במשקל ולהתחיל להכין את הגוף ואת הנפש לכמויות אוכל יותר קטנות ולבחירה יותר נכונה של מזון.

שלב חמישי: הקפדה על עקרונות התזונה הנכונה + פעילות גופנית קבועה
המיתוס: דיאטה זה עונש ולאחר הניתוח אוכלים רק בלנדרים לכל החיים
המציאות: הניתוחים הקיימים היום נבדלים בניהם בהשפעתם על יכולת האכילה אך יחד עם זאת המטרה היא שלאחר כל אחד מסוגי הניתוחים אנשים יחזרו לאכילה של מזון רגיל ואיכותי בכמויות קטנות. ההתקדמות בסוגי האוכל לאחר הניתוח היא הדרגתית, כאשר כחודשיים שלושה לאחר הניתוח כבר ניתן לצרוך את כל סוגי המזונות. עקרונות התזונה לאחר הניתוח הם אותם עקרונות תזונה הנכונים לכל אדם הרוצה לשמור על בריאותו. המוקד – איכות האוכל וכמותו.

שלב שישי: שמירה לאורך זמן והתמודדות עם נפילות
המיתוס: אחרי הניתוח לא אתעסק יותר עם נושא המשקל
המציאות: ההשמנה החוזרת עומדת בפתח כמו גם החזרה להרגלים ישנים. בכדי להביא לשינוי מתמשך יש להמשיך ולשמור על גבולות, על ניטור עצמי (שקילה קבועה אחת למספר שבועות, מעקב פרטני, קבוצת תמיכה וכו'), על פעילות גופנית, על אכילה תקינה וכן ללמוד אסטרטגיות התמודדות חדשות במצבי לחץ, למצוא עיסוקים חדשים ועוד. תהליכים אלו אינם מסתיימים. האוכל במרבית המקרים ממשיך "לדבר אלי" אולם מי שמצליח הוא מי שיודע להתייחס לכך אחרת לאחר הניתוח.
חשוב לזכור כי נפילות ומעידות אינן כשלון אלא חלק טבעי בתהליך של שינוי וכי המטרה היא ללמוד לצמוח מכל מעידה קטנה ולא לתת לה לגרור חזרה לדפוסים ישנים.

לסיכום: ההכנה לניתוח והשמירה על המשקל לאחר ניתוחים אינם תהליכים קלים אלא  תהליכים מעצימים הדורשים השקעה ומאמץ.

בהצלחה!
נעמה כפרי – דיאטנית קלינית